Mines to Wines - Support Oekraïne in ontmijning van hun velden

In 1997 werd de in Californië een non-profitorganisatie Roots of Peace gelanceerd met als missie ‘het verwijderen van de oorlogsresten en het herstellen van de productiviteit en welvaart in de landbouw.’ Ruim 25 jaar lang heeft de organisatie in Kroatië, Bosnië-Herzegovina en Afghanistan gewerkt aan vervanging van mijnenvelden door boerderijen, boomgaarden en wijngaarden en geeft het land terug aan de mensen. En nu, ondanks het aanhoudende conflict, zegt Roots of Peace van plan te zijn haar werk naar Oekraïne te brengen, in wat het zijn ‘Mine to Vines’-missie noemt. .

Wat is het doel van deze actie?

Roots of Peace werkt samen met de Rotary International om samen met de Rotary E-Club van Oekraïne (een online Rotary Club) om landmijnen te verwijderen uit de regio Mykolaiv, een gebied aan de Zwarte Zee in Zuid-Oekraïne, om families hun wijngaarden terug te geven. De regio, zo legt de non-profitorganisatie uit, 'cultiveert al duizenden jaren wijngaarden', maar wordt sinds de Russische invasie in februari 'nu gegijzeld door dodelijke landmijnen en explosieve oorlogsresten.' Omdat het een internationale actie van zowel onze Rotary als die in Oekraïne betreft zal Rotary International elke gedoneerde euro verdriedubbelen middels een zogenoemde grant!